vrijdag 27 september 2013

Google AdWords Image Extensions

Google kondigde enkele maanden geleden ‘Image Extensions’ aan, een nieuwe Google AdWords ad-extensie. Op dit moment wordt er nog getest middels een open beta. De brandende vraag is echter wanneer de beta afgerond wordt, want marketeers staan te springen om deze advertentie-extensie op grote schaal te gaan implementeren.

De nieuwe extensie plaatst drie (relevante) afbeeldingen boven een AdWords advertentie die op de toppositie staat. Hierdoor valt de advertentie direct meer op en kunnen adverteerders een duidelijker beeld scheppen van hetgeen ze aanbieden.


Tot nu toe was het alleen mogelijk om met PLA’s (product listing ads) afbeeldingen te vertonen. Dit kon echter alleen voor e-commerce of retailpartijen met een webshop. Dat zag er als volgt uit:



Wegens het grote succes van de PLA’s is Google aan de slag gegaan om afbeeldingen ook op andere manieren in AdWords te kunnen gebruiken. Dat zijn uiteindelijk de image extensions geworden. 

Image extensions kunnen dus voor allerlei branches interessant zijn, niet alleen voor e-commerce of retailzaken. Google geeft zelf de reisbranche als voorbeeld:

Image extensions kunnen dus voor allerlei branches interessant zijn, niet alleen voor e-commerce of retailzaken. Google geeft zelf de reisbranche als voorbeeld:



Adverteerders kunnen met image extensions een nieuwe laag aan de AdWords tekst advertenties toevoegen, waarin ze hun USP’s nog beter uit kunnen laten komen. In een aantal gevallen zegt één afbeelding ook veel meer dan tekst. Denk bijvoorbeeld aan een afbeelding van een luxe hotelkamer, zoals in de afbeelding hierboven. Dat zegt meer dan dat in een advertentietekst “luxe hotelkamers” wordt vermeld.

Google verwacht dat er in 1 op de 6 zoekopdrachten gebruik gemaakt zal worden van beeldmateriaal.

Het is nog niet bekend wanneer de beta afgerond wordt, en wanneer de AdWords image extensions beschikbaar zijn in Nederland.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten