woensdag 11 september 2013

Infrarood verwarming voor in je huis

Tijdens mijn zoektocht naar verschillende verwarmingstechnieken voor de woning stuitte ik op een interessante manier de zogenaamde infrarood verwarming. Mijn ouders zijn op zoek naar een nieuwe verwarming. De oude verwarming is niet meer goed, het duurt lang voordat de kamer verwarmd is en hij bladdert.

Ik ben uiteraard veel technieken tegengekomen maar de infrarood verwarming kende ik nog niet, hieronder zal ik meer informatie geven over de manier van verwarmen. Mijn ouders hebben nog geen keuze gemaakt, maar zijn zeker gecharmeerd van deze verwarmingstechniek.

                                          Source: Infrarood verwarming

Wat is infrarood verwarming?
Infrarood verwarming is een techniek die gebaseerd is op de natuurlijke manier van verwarming door de zon. De infraroodsystemen geven net als de zon infraroodstraling af aan de omgeving. Zo bereikt de straling meubels, kasten, de vloer en andere dingen in huis. Deze geven vervolgens weer warmte af aan de lucht, waardoor het huis opwarmt.

Voordelen van infrarood verwarming
Er zijn tal van voordelen van het gebruik van deze verwarmingstechniek, hieronder heb ik een aantal voordelen op een rijtje gezet.
  • Werkt op elektriciteit
  •  Lagere energiekosten dan stoken via gas
  • Hoger rendement
  • Drogere lucht in huis
  • Minder stofverplaatsing

De infrarood verwarming wordt verwerkt in bijvoorbeeld de muur, het plafond of de vloer. De meeste bedrijven doen dit onzichtbaar waardoor je deze fysiek niet ziet. Het neemt dus minder ruimte in dan bijvoorbeeld een openhaard of een kachel. Daarnaast is weinig onderhoud nodig bij deze verwarmingssystemen, in tegenstelling tot de ouderwetse ketels en radiatoren.


Ik ben positief verrast door deze manier van verwarmen, ik heb mijn ouders er al veel informatie over gegeven en ben benieuwd of ze er wat mee gaan doen. Zelf ken ik nog niemand die dit in huis heeft, maar ik ben erg benieuwd hoe de warmte aanvoelt en hoe deze systemen verwerkt worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten